hyötypyöräily sähköiset ajoneuvot 18/11/2020

Tern sähköavusteiset pitkäperäpyörät HSD ja GSD – eri malleista ja niiden eroista – *yhteistyössä Fillarifiilari

Tern HSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

*Yhteistyössä Fillarifiilari. Käytössäni ovat olleet Tern-mallit HSD S8i ja tällä hetkellä GSD S10.

Tern HSD ja GSD -sähköavusteiset pitkäperäpyörät kasvattavat suosiotaan, eikä ihme. Ne ovatkin turkasen käteviä hyötypyöriä monessa suhteessa.

Moni Tern -pitkäperäpyörää harkitseva tuumailee varmasti mielessään, mitä eroja eri malleilla on. Tässä postauksessani käynkin läpi Tern HSD:n (“Haul Stuff Daily”) ja GSD:n (“Get Stuff Done”) eri versiot ja samalla pohdin niiden eroja. Ensin kuitenkin kertauskurssi Tern -sähköisistä pitkäperäpyöristä noin yleisesti.

Tern -sähköavusteinen pitkäperäpyörä – monipuolinen hyötypyörä

Tern pyörien geometria on suunniteltu optimaaliseksi monen kokoista ajajaa ajatellen: satulatolpan korkeus ja stemmin eli ohjainkannattimen kaltevuus säätyvät kätevillä pikalinkuilla. Koko perheen, työyhteisön tai vuokramökin unelmakulkupeli siis!

Tern GSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Tern GSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Edit: Tern-pyörien rungot ovat vankkoja ja kiekot tukevia: ne voi lastata kokonaispainoltaan 170 kiloisesta (HSD) aina 200 kiloiseksi (GSD).

Runko istuu alhaalla, joten pyörän päälle pääsee helposti. Tätä ominaisuutta on edelleen paranneltu ja runkoa vahvennettu uudistuneisiin malleihin. Lastin kuljettaminen onnistuu paitsi vakaan ristikkorakenteen ja GSD-mallissa leveiden astinlautojen ansiosta, myös erilaisten lisävarusteiden avulla.

Tern HSD:n päälle on helppo päästä – AILI

Tern HSD:n päälle on helppo päästä – AILI

Tern GSD:n päälle on helppo päästä – AILI

Vuonna 2018 kesällä kirjoittamissani postauksissa valittelin vielä silloisen Tern GSD:n tyyppivikaa, epävakaata jalkaa, ts. seisontatukea. Nyt tästä ei ole enää tietoakaan, testipyöräni seisovat tukevasti: HSD S8i nojaavalla jalallaan ja GSD S10 haarukkamaisella Atlas-seisontatuellaan. Myös kolme ja puolivuotias nauttii, kun saa kivuta itse ylös ja alas lastenistuimesta.

Tern-pyöriin on saatavilla paljon lisävarusteita erilaisista laukkuratkaisuista aina juomapullotelineisiin, metallisiin telineisiin eteen, taakse ja sivuille, istuinpehmusteisiin,  lastenistuimeen, myrskysuojaan, kyytiläisen kiinnipitotankoon ym. ym.

Tern GSD:ssä on paljon käteviä kuljetus- ja säilytysratkaisuja – AILI

Tern GSD:ssä on paljon käteviä kuljetus- ja säilytysratkaisuja – AILI

Tern GSD:ssä on paljon käteviä kuljetus- ja säilytysratkaisuja – AILI

Tern-pyörät ovat tilaihmeitä: pitkästä perästään huolimatta ne eivät vie tilaa sen enempää kuin tavallinen polkupyöräkään, mikä on ihanteellista ajatellen kaupungin keskustassa suhailua tai pieniä kaupunkiasuntoja. Tern-pyörät saa taitettua kasaan ohjaustangostaan ja nostettua pystyasentoon tavaratelineen varaan. Pystyasennossa pyörää voi kuljettaa hississä tai varastoida kämpän tai autotallin nurkassa.

Tern GSDn voi taittaa kasaan ja säilöä pystyyn nostettuna – AILI

Tern HSD on kätevä sähköistetty pitkäperäpyörä yhden lapsen kuljetukseen. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Geometrian kompromissien takia Terneissä on pienehköt renkaat, jotka tekevät ohjauksesta hieman epävakaata verrattuna siihen, että ajaisi itselleen optimaalista runkokokoa optimaalisen kokoisilla renkailla. Minulla on isot dimensiot joka suuntaan, ja jalkani tuppaavat tökkimään aika ajoin kyytiläisen jalkoihin.

Perheen pyöränrakentaja ja aina kaikkeen yhtä kriittisesti suhtautuva lähes 190-senttinen testikuskimme, sanokaamme häntä vaikka Cybertruck-mieheksi, heittääkin ilmoille kehitysidean: Tern-pyörä isommilla renkailla ja paremmalla geometrialla? Lyön vetoa, että tätä on jo Ternin muotoiluosastolla pohdittu moneen otteeseen.

Tern GSD:n sähköavusteen TOUR-moodi nykäisee eteenpäin – AILI

Tern -pitkäperäpyörän sähköavuste

Tern käyttää pyörissään Boschin moottoreita ja akustoja. Moottori on nk. älykäs moottori, joka sopeutuu kuskin antamaan polkuvoimaan ja helpottaa ajamista juuri sopivalla avusteella. Sähköavusteessa on neljä eri moodia: ECO, TOUR, SPORT ja TURBO.

ECO on virransäästömoodi, joka avustaa vain hieman.

TOUR nykäisee jo eteenpäin ja helpottaa selvästi loivassa pitkässä ylämäessä tai kun kuormaa tulee lisää.

SPORT ja TURBO helpottavat vauhdin ylläpitämistä kun kuormaa on paljon, vaihtelevassa maastossa, pitkillä matkoilla ja jyrkissä ylämäissä.

Tern GSD:n pienin avuste on ECO – AILI

Tern HSDpitkäperäpyörässä on hihna

Tern HSD – taitettavuudesta ja kuljetusmahdollisuuksista

Tässä huristelen Tern HSD S8i:llä. Pikatestasin HSD:tä jo viime talvena. Lastenistuimen viemästä tilasta huolimatta sain survottua sen silloin Bemarin e39-farmariin lähes ongelmitta. Nykyiseen – pappa-Bemariin verrattuna piskuiseen Tesla Model 3:een Tern HSD ei valitettavasti enää lastenistuimen kera mahtunut. Ilman lastenistuinta se olisi kyllä mahtunut kyytiin kyljellään.

Mittaamalla se selviää! Jos (farmari)autosi dimensiot ovat 163 x 40.5 x 86 cm, saat HSD:n mahtumaan kyytiin.

Jos käy samoin kuin meille, mutta haluat huristella esimerkiksi mökillä, HSD:n voi kuljettaa myös junassa, toisin kuin muut lastipyörät. VR on linjannut, että hyötypyöriä ei enää junissa saa kuljettaa. Tern-pitkäperäpyörät ovat kuitenkin saaneet venatkaa rauhassa -korporaatiolta poikkeusluvan.

Tern HSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Testipyöräni kokoonpanossa oli kätevä metallinen etuteline, Yepp-lastenistuin, edessä kiinteä runkolukko ja runkolukkoon kiinnittyvä lukkoketju.

Jos olisin siirtänyt Yepp-lastenistuinta pykälän taaksepäin tai aivan satulan taakse, olisin voinut kiinnittää tarakkaan myös perus- Ortliebin vedenpitävät takalaukut. Saimme testin aikana ruokaostokset ja muut kamppeet kuitenkin kuljetettua etutelineellä, joten Ortlieb-vaihtoehto jäi testaamatta.

Itsestään selvinä varusteina Tern HSD-pyöriin lukeutuvat tehokkaat hydrauliset levyjarrut, joustokeula, Boschin moottori ja 400 Wh akku. Tällä akustolla ajaa optimaalisissa olosuhteissa, maltillisella ajotyylillä jopa 100 kilometriä yhdellä latauksella.

AILI – Tern HSD sähköistetty pitkäperäpyörä talvikelillä

Satula on Ternin oma. Edellisessä HSD-testitsygässäni oli – aina yhtä cool – Brooksin nahkainen klassikko-satula. Satula-issue ei sekään oikein selviä muuten kuin testaamalla. Jos pyllyssä jumittaa kymmenienkin kilometrien jälkeen, on aika vaihtaa!

Tern HSD S8i ja P9 – hihna vai ketju?

HSD S8i:ssä on niin kutsuttu hihnaketju. Hihna on ketjuksi kestävä ja periaatteessa hyvin huoltovapaa. Hihnaketju edellyttää napavaihteistoa, joka tässä tapauksessa oli Shimanon 8-vaihteinen Nexus. Tämä napavaihde on käytännössä kahvassa oleva näppärä rulla.

Kun napavaihde on säädetty juuri kohdalleen ja asennettaessa öljytty, se vaihtaa hyvin, ja sillä on kiva ajaa. Napavaihdetta voi vaihtaa myös pysähdyksissä, esimerkiksi liikennevaloissa.

Suosin ehkä kuitenkin itse enemmän perinteisempää pakkavaihde-ketju -yhdistelmää. Itselle paras ja sopiva vaihteisto löytyy yksinkertaisesti koeajamalla eri vaihtoehtoja. Jos HSD-pyörä miellyttää, mutta ajaa mieluummin pakkavaihteistolla ja ketjuilla, on vaihtoehtona silloin malli Tern HSD P9.

HSD S8i:n ajamiseen miellyttävyyttä tuo joustava etuhaarukka ja satulan alla jousitettu satulatolppa. Satulatolpan jousitus on käytännössä metalliosista koostuva suunnikkaan muotoinen kappale, jonka keskellä on kumityyny, joka tuo ajamiseen miellyttävää joustoa. Kumityynyjä on erilaisia ja niitä voi tarvittaessa vaihtaa.

Tern HSD S+

Täältä Ternin omalla sivustolla, rullaamalla aivan sivun alalaitaan pääset tarkastelemaan Tern HSD:n eri malleja. S+-mallin oleellisin ero S8i:in verrattuna on erilainen vaihteisto ja moottori. S+ -mallissa on Enviolon vaihteisto, jossa ei ole perinteisiä pykäliä, vaan se vaihtaa portaattomasti.

Portaaton vaihtaminen tuo erityisesti sähköpyöräilyyn sopivaa kätevyyttä ja keveyttä. Sen varjopuoli on perinteisempään vaihteistoon verrattuna huonompi hyötysuhde: portaaton vaihteisto kuluttaa sekä polkijan että moottorin kapasiteettia. S+:ssa onkin muihin HSD-malleihin verrattuna tehokkaampi moottori.

Tern HSD on kätevä sähköistetty pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Tern HSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Tern GSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

 

Tern GSD (“Get Stuff Done”) S10 -testipyörä – varusteet, lataus ja vaihteisto

Olen nyt testaillut Tern GSD S10-mallia pirteässä Beatle Blue-värissä. Testikombossamme on takana jälleen Yepp-lastenistuin, Ternin omat sivulaukut molemmin puolin, metallinen, reunallinen etuteline mustekaloineen, juomapulloteline sekä yksi 400 Wh akku ja akun neopreeni-suoja. Pyörä lukittuu etupyörästään runkolukolla, johon voi myös kiinnittää järeän kettingin, jonka saa kiedottua kiinteään telineeseen tai tolppaan. Kettinkilukko varastoituu kätevään, metalliseen etutelineeseen kiinnitettyyn pystytaskuun.

 

Tern GSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Tällä hetkellä ajamisemme arjessa on vähäistä suhaamista edestakaisin päiväkotiin, leikkipuistoon, pallokentälle ja kauppaan. Tähän ajamiseen ECO- ja TOUR-moodit riittävät mainiosti. Isommissa ylämäissä vaihdan välillä SPORT-vaihteelle. Tyhjällä pyörällä ajan monasti ECO-moodilla.

Akku ei tällä ajamisella koskaan kulu helposti loppuun, toisin sanoen sen lataamista ei tarvitse juuri miettiä. Lataan akun autotallissa, enkä irrota sitä pyörästä latauksen aikana.

Tern GSD:n ketjuja kannattaa huoltaa puhdistamalla, öljyämällä ja tai vahaamalla – AILI

Tern GSD on kätevä sähköavusteinen pitkäperäpyörä. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Vaihteisto on niin kutsuttu pakkavaihde, kliksuteltava Shimanon Deore ja ketjut tavalliset pyöränketjut. Pakkavaihteisto sopii urheilulliseen, nykiväänkin ajamiseen. Ne ovat hyvä valinta esimerkiksi kaupungin keskustassa paljon ajavalle.

Testipyörässämme on myös toisella puolella poljinta klossit, lukot, joihin saa kiinni lukolliset kengän. Minulla ei tällä hetkellä ole klossitalvikenkiä, mutta ne ovat hankintalistalla. Polkimessa kiinni oleva jalka on turvallinen: se ei lipsu, ja se maksimoi voimankäytön.

Tern GSD:n uuden sukupolven mallit: S10 LX, S00 ja S00 LX

Tern GSD:n eri mallit ja värivaihtoehdot löydät täältä Ternin omilta sivuilta, kun rullaat aivan sivun alalaitaan. S10 -lisäksi vaihtoehtoina on S10 LX, S00 ja S00 LX. Näissä malleissa on samoja eroja kuin HSD:n eri malleilla: vaihteisto, vetotapa, satulan jousitus sekä eroavaisuudet ajovaloissa. Edit, HUOM: LX-malleja ei toistaiseksi ole tilattavana, mutta LX-mallissa käytettävän joustavan satulatolpan saa hankittua Fillarifiilarilta kaikkiin Ternin sähköfillareihin.

Tern GSD R14

Edellisten mallien lisäksi Tern julkaisi äskettäin ihkauuden lippulaivamallinsa R14. Sen erityisenä ominaisuutena on (edit) joustotolppa, lyhyet ja pitkät ajovalot, kaksi akkua (1000 Wh) vakiona ja Rohloffin vaihdenapa. Rohloffin vaihdenavat ovat kuuluisia optimaalisista ominaisuuksistaan, kuten keveydestä, erinomaisesta hyötysuhteestaan, ihanteellisesta vaihtuvuudestaan ja huoltovapaudestaan. Rohloffin vaihdenapa kestää todellista hard core -käyttöä myös hyvin äärimmäisissä, Suomen kaltaisissa olosuhteissa, jossa lämpötilat vaihtelevat ja rapa, suola ja jää roiskuvat.

Rohloff ei aukea kirjoittamalla, se on koettava. Fillarifiilarilla on paikalla Rohloff-asiantuntija joka kuukauden ensimmäisenä perjantaina. Myös Tern GSD R14 on kohta koeajettavana, kunhan pyörä saadaan ensin valmisteltua koeajokuntoon Fillarifiilarin pajalla.

 

Tern HSD on kätevä sähköistetty pitkäperäpyörä yhden lapsen kuljetukseen. Sain sen lainaan Fillarifiilarilta – AILI

Tern GSD kuljettaa 200 kg painoa – AILI

 

Tern HSD vai GSD?

Mistä tietää kumpi näistä on itselle sopiva? Jos harkitset näiden kahden hyötypyörän välillä, mieti ainakin seuraavaa:

  • Paljonko ajat? Jos ajat urheilullisesti, tempoilevalla ajotyylillä ja pitkiä matkoja, ajokkisi on todennäköisesti GSD, johon saa enemmän tavaraa kyytiin ja kaksi akkua.
  • Yksi vai kaksi lasta? Jos perheessäsi on (pieniä) lapsia ja jos niitä on enemmän kuin yksi, valintasi on jälleen GSD. Siihen saa erilaisia komboja kyytiläisiä varten, reput, nallet ja möhköfantit mahtuvat laukkuihin ja telineisiin. Lasten kasvaessa he voivat jo itsekin ajaa GSD:llä.

Ja seuraavaksi kannattaa rientää koeajolle Fillarifiilarille. Pyöräkorjaamon asiantuntevat mekaanikot osaavat kertoa vuosien kokemuksella näiden pyörämallien eroista, sekä eri vaihderatkaisujen  sopivuudesta erityyppisille kuskeille. He toimivat väsymättöminä tietolähteinä myös tätä stooria varten.


Luitko jutun? Piditkö siitä vai jäikö lukematta? Kerro minulle miksi. Millaisista Tern-hyötypyöräaiheista haluaisit lukea? Anna palautetta kommenttiosiossa tai sähköpostitse osoitteeseen: pauliina(a)aili.fi.

Kirjoitan blogiani auttaakseni teitä – lukijoitani. Jos haluat auttaa minua ylläpitämään blogialustaani myös jatkossa, Fillarifiilarilta Tern-ostosta tehdessäsi mainitse *koodinimi AILI, saan ostoksestani pienen komission. Tähän kohtaan emme toistaiseksi ole keksineet tämän parempaa affiliate-systeemiä 🙂 Olen saanut juttujeni testipyörät käyttööni ilmaiseksi. Tällä hetkellä (10/2020) ajossa on Tern GSD S10.

You Might Also Like

Leave a Reply